Friday, April 20, 2012

Tentang Hati


Bismillah

Went to a ta’lim entitle tentang hati
Tak tahu pun tajuk dia itu. I went sbb itu one of program dalam taqwim.
Kadang2 rasa banyak program pergi sbb rasa ada tanggungjawab untuk berada di situ (patut ke ah perasaan ni?) bukan lah tak ikhlas, nope! Sebab setiap kali pergi tak pernah tidak, mesti akan gain something. Somehow, I am grateful for having the opportunity utk memimpin (mungkin ini hikmah yg Allah nak bagi kot? Terima kasih Allah sebab syg saya^^)

The talk was given by ust Alwi Al-Attas from Indonesia (Qish kenal la kot kan? Bajet Qish bace..haha)
Ustaz tu mention the famous hadith “dalam badan manusia ada segumpal daging, kalau baik maka baik lah seluruh badan, kalau jahat..jahat la seluruh anggota, segumpal daging  tu hati”

Sedar tak sedar, setiap kali kita buat dosa, satu titik hitam akan terpalit pada hati kita (sedar tak weh?). Bila dah banyaaaakkk sangat titik hitam, hati tu dah tak dapat nak terima hidayah Allah. At the same time, benda2 jahat pun dah terkumpul dalam hati & tak boleh keluar. At that moment, hati manusia akan jadi lebih keras dari batu. Kenapa batu? Batu paling mahal which is diamond pun boleh dipotong guna diamond tapi hati manusia boleh jadi lebih keras dari batu. Can you imagine how hard it can become??!

And manusia ni sangat concern bila physical dia sakit. Tak caya? Cuba kita ingat, bila demam, selema, pening apa kita buat? Kita buat tak tau ke? Mesti nak pergi jumpa doktor, nak beli panadol actifast, nak rest bagi sakit tu hilang. Kesimpulannya kita MESTI cari cara cure. Tapi, bila hati sakit? Apa kita buat? In fact, kita sedar tak hati kita sakit?(ouch). Kadang2 tu kita makin tambah kesakitan hati kita adalah..tapiii, kita sedar tak kita buat hati kita lagi sakit?

Bila kita liat nak buat ibadah kepada Allah. Bila kita suka nak buat dosa. Those are the indicator that our heart is sick. Anda rasa hati anda sakit tak sekarang? T_T Bila dapat peringatan, hati kita tersentuh. Hati anda sihat maksudnya. Kalau tak pun, maksudnya masih ada ruang utk hidayah Allah tu masuk. Jadi sebelum hati penuh bintik hitam bersihkan la ok!

Allah tu sayang sangatt dkt hamba dia, tapi kita? Berapa kali kita ingat Allah? Kalau kita sibuk sayang makhluk Allah, bila masa kita spent masa utk sayang Allah? Padahal, cinta Allah tu yg kita kena kejar dulu before cinta makhluk T_T (tertampar sangat nih). Jadinya, tak payah sibuk kejar cinta makhluk kalau cinta Allah pun kita tak terkejar. Ke korang tak kesah? ha ha ha..loser gila kalau tak kisah..been there, done that. Rugi besar la kalau korang tak rasa concern utk kejar cinta Allah.

Bila dah 23 (ye, dah sedikit berumur), kawan2 selalu cakap pasal kawen. Ada yang risau sebab tak da someone special. Ada yg boast sbb dah ada. Tapi benda tu, Allah dah tetapkan. Walaupun org kata, tak usaha macam mana nk dapat. Tapi, usaha yg Allah maksudkan bukannya kena usha, pilih, berkepit. Tak! Tapi Allah suruh kita usaha jadi baik. Baiki diri. Allah dah tentukan. Allah akan bagi bila Allah tahu kita dah sedia nak pikul tanggungjawab tu. Semua orang nak dapat jodoh yang baik. Tapi, apa usaha kita sendiri untuk dapat jodoh baik tu? Ada kita usaha nak jadi baik?

Ok. Let’s imagine, bila kita dekat padang mahsyar. Bila kita jumpa dengan Allah. Kalau Allah mintak kita tunjuk hati kita, kita nak ke tunjuk hati yg penuh bintik hitam?T_T tu dekat padang mahsyar. Bayangkan la kalau semua orang boleh nampak hati kita skrg. Agak2 ada tak org nak kawan dgn kita?(dush)  Kalau hati tu kita analogikan macam baju kita, bila jumpa raja ke sultan ke..kita nak ke pakai baju banyak taik lalat? Pastu dengan Tuan kepada raja n sultan tu, kita nak ke pakai baju banyak taik lalat??

*serius makan dalam.. “Ya Allah..tolong dengan sangat bagi aku kuat hati and dekat dengan Kau”*

No comments:

Post a Comment